Thursday, September 16, 2010

HARI RAYA IDIL FITRI 2010





Hari Raya Aidil Fitri 2010 bersamaan 1431 Hijrah jatuh pada hari Jumaat 10/09/2010.
Kali ni disambut dirumah emak di Taman Paroi Jaya, Seremban. Alhmdulillah dapat menyempurnakan solat aidil fitri di Masjid Taman Paroi Jaya yang cantik yang boleh memuatkan jemaah yang hadir.

Selepas solat macam biasa sesi bermaafan sesama ahli keluarga dan pemberian duit raya kepada mereka yang berkenaan. Selesai sarapan pagi kami sekeluarga kepusara ayahanda tercinta, Allahyarham Hj Ramli Hj Ahmad yang berdekatan dengan stadium.

Kami berangkat ke Rantau, tempat kelahiran saya dan menziarah kepusara wan dan ahli keluarga yang lain dan selepas itu kerumah atuk Hj Sharif yang kini telahpun berumur 89 tahun.

Dirumah atuk, Induk Shariah dan hubbynya dah mula menyiapkan BBQnya dan sempat bertemu dengan keluarga Andak Baharin, Pak Ngah Ibrahim, makcik Ila serta Alang Ana.

Disebabkan hari itu adala hari Jumaat, kami ditakdirkan bersolat Jumaat di masjid Kg Solok yang mana kali terakhir solat dimasjid itu semasa Wan meninggal dunia beberapa tahun yang lalu.
Selepas solat terus ke Kg Nerambai, Lubok China kerumah Kak Ngah Senah, Pak Itam dan Kak Teh Baie. Sekembalinya, kami sempat singgah dirumah Pak Ngah Ibrahim diUlu Lalang sebelum kembali semula ke rumah emak di Taan Paroi Jaya, Seremban...raya kedua diKg Sega Ulu, Rantau dan serusnya raya ke tiga diSeremban, Kuala Pilah. Syukur dapat bertemu sanak saudara.
Kadang-kadang dalam keceriaan terselit cerita kurang menarik yang tidak minat dinukilkan dicoretan yang sebaik ini.

Insyallah berjumpa lagi di Syawal yang akan datang.....

HJ ROSE ADY HJ RAMLI
BANDAR BARU BANGI
16 September 2010

No comments:

Post a Comment