Tuesday, November 30, 2010

PERGINYA BAPA SAUDARA, ALLAHYARHAM IBRAHIM BIN HJ SHARIF



Assalamualaikum wbt

Pembaca-pembaca yang dirahmati Allah swt.

Saya ingin berkongsi secebis nukilan untuk tatapan bacaan sebagai pedoman, moga-moga dengannya akan bertambahlah rasa keimanan serta ketaqwaan kita dalam mengharungi liku-liku penghidupan didunia ini.

Pada malam 2 November 2010 yang lalu seluruh keluarga telah hadir di Surau As Sobah, Bandar Baru Bangi dan selepas solat maghrib berjemaah, kami sedang mendengar kuliah maghrib oleh Ustaz Dr Zulkifli Mohamad Al Bakri.

Terdengar bunyi mesej dari telefon bimbit saya dan selepas dibaca, “Innalillahiwainnalillahirojiun”. Bapa saudara, Pak Ngah Ibrahim Sharif telah kembali kerahmatullah kira-kira sebelum maghrib tadi dirumahnya.

Saya pun memaklumkan kepada isteri yang duduk dijemaah wanita lalu kami pulang ke Rantau pada malam itu juga. Selepas menziarahi jenazahnya, kami sekeluarga kembali semula ke Bandar Baru Bangi.

Pada esok paginya saya kembali semula ke Rantau dan saya bersyukur  kehadrat Illahi, sebagai anak saudara yang paling tua, dapat juga saya membantu memandikan jenazahnya serta membantu mengapankannya dan membantu mengangkat jenazahnya kekuburan.

Insaf…sedih…sayu….betapa kerdilnya hambamu ini….teringat juga kuliah yang disampaikan oleh Ustaz Khairudin di Surau AnNur cerita bagaimana Allah menyuruh malaikat mengukur berapa besarkah kawasan dibawah naungan Allah di alam ini lalu disuruhnya malaikat mengukur..Lantas malaikat pun mengukur…dengan masa yang diambil begitu lama,    10 tahun…20 tahun…100 tahun ..1000 tahun sehingga ke 90000 tahun lamanya dan Allah memanggil malaikat itu kembali dengan bertanya sudah kah engkau jumpai sempadan kebesaran naungan ku…maka dijawab oleh malaikat …belum lagi Ya Allah…tahukah engkau bahawa selama ini yang engkau lalui itu hanyalah 1/10 sahaja dari sempadan naunganKu…lalu malaikat pun berkata…SUBHANALLAH. Dari situlah timbulnya kalimah tersebut yang selalu kita zikirkan setiap kali selepas solat.

Saya terfikir akan kebesaran Allah swt yang menghidup dan mematikan dan apa yang dibawa setelah nafas terhenti tidak lain dan tidak bukan hanyalah 3 perkara iaitu amalan-amalan semasa kita hidup iaitu
Sedekah, Ilmu yang bermenafaat serta anak solih yang selalu mendoakan allahyarham.

Allahyarham berumur 65 tahun.

Betapa berat mata memandang, berat lagi keluarga allahyarham yang menanggung tetapi bersabarlah diatas ketentuan Allah ini kerana mati adalah saat kita berpindah dialam yang satu lagi dan semua makhluk yang bernyawa pasti akan melaluinya.

Semoga ruhnya dicucuri rahmat Allah dan ditempatkan dikalangan orang-orang yang solih. Amin

HJ ROSE ADY BIN HJ RAMLI
Bandar Baru Bangi

No comments:

Post a Comment