Tuesday, October 5, 2010

Fadilat Solat Berjemaah Di Masjid

Assalamualaikum wbt,
Sahabat2 yang dimuliakn oleh Allah swt.

Dengan ilmu yang dangkal ini, saya ingin kongsikan kuliah yang disampaikan oleh Ustaz Tarmizi Abd Rahman mengenai fadilat solat berjemaah di masjid dan peranan Malaikat mengenai solat berjemaah

Penghuraian Hadis ini adalah dari perbincangan Kitab Iman yang diulas oleh beliau pada kuliah subuh 03/10/2010 di Surau AnNur, Bandar Baru Bangi.


Daripada Abu Hurairah ra, Nabi Muhamad saw pernah bersabda;

“Solat seorang lelaki berjemaah pahalanya lebih daripada solat seorang diri dirumahnya atau tempat kerjanya dua puloh darjah lebih. Yang demikian itu adalah kerana apabila seseorang itu berwuduk dan menyempurnakan wuduknya dan pergi ke masjid yang tiada tujuan melainkan untuk mendirikan solat, ia melangkah suatu langkah maka diangkatkan sebabnya satu darjat dan dihapuskan darinya satu dosa hingga ia masuk ke masjid, ia dianggap dalam solat. Dan malaikat berdoa kepada orang itu selama mana ia berada ditempat solatnya , Ya Tuhanku kasihanilah (rahmatilah) dia, Ya Allah ampunilah dia, Ya Allah maafkanlah kepadanya. Didoakan selama mana ia tidak menyakiti orang lain dan selama tidak berhadas ditempat itu”

Sebagaimana yang diulas oleh Ustaz Tarmizi, lelaki dalam maksud hadis ini termasuk wanita.

Setelah seseorang itu mengambil wuduk dan keluar dari rumahnya maka setiap langkahnya itu Allah mengangkatnya satu darjat dan dihapuskan satu dosa kecil atau dosa besar yang dia telah bertaubat kerananya.

Dan apabila ia berada didalam masjid sambil menunggu masuknya solat, dia dianggap berada dalam solatnya disisi Allah swt.

Dan selama mana ia berada didalam masjid itu dengan syarat ia tidak menganggu jemaah-jemaah yang lain seperti bercakap-cakap kosong, ketawa dan sebagainya yang sedang bersolat atau beramal ibadat dan tidak pula ia berhadas maka malaikat-malaikat mendoakannya untuk diberikan rahmat Allah, pengampunan Allah dan dimaafkan dari segala kesalahannya.

Subhanallah…amat besar fadilatnya bagi mereka yang memahami dan mahu mamahami dan mempraktikkan dengan penuh istiqamah.

Marilah kita sama-sama mempraktikkannya dengan penuh keikhlasan tanpa ada sebarang perasaan riak atau sebagainya yang terselit di sudut hati kita.

Insyallah Allah akan menerima amal ibadah kita supaya dapat kita berada dikalangan orang-orang yang dirahmati Allah swt didunia dan akhirat.

Wasallam

HJ ROSE ADY HJ RAMLI
Bandar Baru Bangi
26 Syawal 1431 Hijra
05 Oktober 2010

No comments:

Post a Comment