Tuesday, October 19, 2010

Perolehan Sebenar Hari Raya Bagi Mereka Yang Beriman

Assalamualaikum wbt
Bismillahhirohmannirrohim

Sahabat-sahabat yang dimuliakan oleh Allah swt. Semoga kita semua berada di landasan yang betul dan selalu mengerjakan amal-amal kebaikan agar kita mendapat kasih sayangNya, dilimpahkan rahmat serta diberkati dan diterima segala amal ibadah yang kita lakukan.

Selawat serta salam kepada junjungan besar kita, Nabi Muhamad saw serta seluruh kaum kerabatnya kerana dengannya kita memperolehi nikmat Islam dan iman.

Satu lagi cebisan ilmu yang saya perolehi dari Ustaz Solihudin Amran semasa kuliah maghrib di Surau AnNur, Bandar Baru Bangi pada 10 Oktober 2010 yang suka saya kongsi bersama sahabat-sahabat.

Tajuk kuliah pada malam tersebut adalah “Apakah Maksud Sebenar Hari Raya Bagi Orang-orang Yang Beriman”.
Didalam kuliah tersebut Ustaz Solihudin membicarakan mengenai sikap masyarakat kita yang terlalu taksub mengenai Hari Raya selepas berpuasa dibulan Ramadhan dan yang sedihnya selepas Ramadhan amalan-amalan seperti membaca alQuran, solat berjemaah, berpuasa sunat, berqiamulai, bertahajud, bersedekah dan sebahagian lainnya menurun indeksnya dan tidak diteruskan secara istiqamah.
Ramadhan mengajar manusia dan bulan latihan bagi manusia mentaati suruhan Allah swt malah terdapat didalamnya satu malam yang dinamakan Malam Lailatul Qad iaitu pahala beribadah selama 1,000 bulan.

Maha Suci Allah.

Allahuakbar.

Menurut Ustaz Solihudin terdapat 6 perkara yang menjadikan seseorang muslim itu memperolehi mendapat maksud sebenar Hari Raya itu.

1. Apabila seseorang Muslim itu pada sepanjang harinya dia tidak melakukan dosa dan maksiat. Hendaklah kita selalu dalam keadaan menyesal dalam dosa yang telah kita buat dan beberapa pesan dan seorang ulamak terkenal untuk manusia itu berubah hendaklah dia menyesali segala perbuatan dosanya dan mula atau suka menjinak-jinakkan dirinya ke majlis-majlis ilmu

2. Bila ia meninggal dunia, beliau meninggal dalam keadaan yang baik dengan mana ia mengekalkan atau beristiqamah dalam kebaikan.

3. Apabila di alam kubur ia terlepas dari azabnya diatas amalan yang telah dilakukannya didunia.

4. Apabila dia berjaya melepasi titian siratulmustaqim

5. Apabila dia memperolehi syurga Allah swt seperti yang dijanjikan

6. Apabila hari berkumpulnya seluruh ahli syurga, para Nabi, para mujahid dan dapat melihat wajah Allah swt di akhirat nanti

Justeru itu, marilah kita bersama-sama mempertingkatkan amalan, ibadah, mempertingkatkan iman dan terus menerus beristiqamah dalam apa jua kebaikan, tidak juga lupa kita membantu ahli-ahli keluarga, saudara mara dan sahabat handai dalam menjalani hidup ini dilandasan yang disuruh oleh Pencipta kita.

Semoga kita semua akan mendapat petunjuk dan hidayah dan memperolehi syurganya dikemudian hari nanti.

Wasallam

Hj Rose Ady Hj Ramli
Bandar Baru Bangi







No comments:

Post a Comment