Tuesday, April 5, 2016


INTIPATI DARI MAJLIS ILMU
(Ust Rahim Rafie, Masjid AlHasanah BBBangi, 12/02/2016, Kitab Terjemahan AlHikam karya Syaikh Ibnu Atho'illah)
Bab: Nur Hikmah Para Ulama Di Lidah Mereka
Hikmah Ke 202
"Tidak layak bagi seseorang salik (yang baru merangkak dalam jihad melawan hawa nafsu) membuka atau menerangkan apa yang telah ia dapat daripada kurnia Tuhan, sebab yang demikian ini akan mengurangi pengaruhnya ke dalam hati nya sendiri, dan merosak (menghalang-halangi) kesungguhan nya terhadap Tuhan"
Keterangan :
1. Rahsia-rahsia yang diberikan oleh Tuhan kepada seseorang salik harus disimpan baik-baik, dan jangan didedahkan kepada sesama manusia, kecuali kepada yang dapat memimpinnya.
2. Dan bila selalu didedahkan bererti pandangannya belum bulat kepada Allah, tetapi masih selalu mengharap apa apa kepada sesama makhluk.
Bab: Adab Untuk Menerima Pemberian Orang
Hikmah Ke 203
"Jangan menghulurkan tangan untuk menerima pemberian makhluk, kecuali bila merasa bahawa yang memberi itu sebenar-benarnya Tuhanmu, maka bila engkau telah sedemikian, maka terimalah dari mereka yang sesuai, dengan ilmu pengetahuanmu"
Keterangan :
1. Sebab bila engkau masih merasa ada sesuatu selain Allah yang dapat membantu kepadamu, maka tauhidmu belum benar menerima pengertian keEsaan Allah dalam kalimat: Laa ilaaha illallah dan Laa haula walaquwwata illa billahi.
2. Allah menjadikan dan memberi rezeki, yang menghidupkan dan mematikan, ini semua hak kekuasaan Allah semata-mata, sehingga kalau ada pemberian itu dari tangan siapa saja datangnya, harus tidak boleh lupa bahawa itu langsung dari yang menyuruh salah satu hamba pesuruhNya, menyampaikan kepada kamu.
3. Umar al Khatab ra berkata: Rasulullah saw selalu memberi kepada saya, maka saya berkata: Berikan lah kepada orang yang lebih berhajat dari saya. Rasulullah saw berkata: Terimalah dan pergunakan atau sedekahkan, dan tiap harta yang datang kepadamu dengan tidak engkau harapkan atau engkau minta, maka terimalah, dan yang tidak jangan engkau harap-harapkan"
4. Rasulullah saw bersabda: "Siapa yang menolak rezeki yang diberi oleh Allah tanpa minta minta, maka sesungguhnya ia telah menolak pemberian Allah "




No comments:

Post a Comment