Thursday, March 22, 2012

Nostalgia 1 - Kenangan masa dulu-dulu.....

Nostalgia 1

Kenangan masa dulu-dulu…

Pagi itu aku menaiki basikal lama dan dikayuh oleh bapa saudaraku, Baharin Shariff.

Tujuan dan haluannya adalah hari pertama persekolahanku pada bulan Januari tahun 1969. Ini adalah kira-kira 43 tahun yang lalu.

Masihku ingat jarak diantara rumah datok (orang kampong menamakan rumah datok sebagai “Bawah Tampang”) ke sekolah adalah sejauh lebih kurang 1.5 atau 2 km.

Masih ingat sekolahku adalah Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan (Inggeris) Linsum, Rantau, Negeri Sembilan

Sambil aku membonceng dibelakang “carrier” basikal itu, bapa saudaraku bertanya;
“Adi…kalau dalam kelas nanti, kalau nak buang air, macam mana nak cakap kat Cik gu”….aah soalan yang tidak dapat aku jawab.

“Nanti cakap macam ni kalau nak keluar kelas” jelas Pak Ndakku;

“Teacher…teacher…may I go out?”… cuba cakap andak nak dengar. Aku pun cuba cakap ayat tersebut berulang kali;

“Teacher…teacher…may I go out?”…itulah ucapan Bahasa Inggeris yang diajar oleh Pak Ndakku sepanjang perjalanan sebelum sampai kesekolah dan aku tidak ingat berapa puloh kali ucapan itu aku ucapkan kepada Pak Ndakku…

“Teacher…teacher…may I go out”…..

nostalgianya….

Bandar Baru Bangi
22 Mac 2012
29 Rabiulakhir 1433




No comments:

Post a Comment