Wednesday, May 5, 2010

Sakitnya......batu karang

Hari ni jam, 05/05/2010, 4.00 pagi mata telah terbuka, pinggang terasa sakit
Sakit yang saya telah maklum apa sebabnya...macam biasa si "Batu Karang" mulai memulakan perjalanannya dalam pundi-pundi kencing saya yang pada kali ini kesakitannya lebihkurang ditahap 70%.
Cuba juga bergerak-gerak dengan harapannya sakitnya hilang...tapi semakin sakit. macam biasa pergi ke klinik Zalfah untuk mendapatkan suntikan tahan sakit. Cuti sakit juga diberikan
Ada reda sedikit sakitnya tapi lebihkurang jam 10.00 pagi sakitnya mula kembali membuatkan saya rasa amat tidak selesa.
Terasa nak buang air sekali sekala dan saya mengulangi ke tandas agak-agak saya lebih dari 5 kali. Apabila kencing warna air kencing berubah kemerahan bermakna ada darah didalam air kencing disebabkan oleh "batu ajaib" itu
Dalam masa ini kadang-kadang saya duduk, kadang-kadang berdiri, berjalan, mencangkung, melompat tetapi semuanya serba tak kena. Inilah penangan kena penyakit ini.
Walaupun pembedahan "endoscopi" pernah dilakukan pada tahun 2008 sebelum mengerjakan Haji tapi ia tetap berulang.
Ia hanya lega pada jam 1.30 tengahari ni.
Ya Allah...ujian dariMu.
Hj Rose Ady bin Hj Ramli
05/05/2010
Bandar Baru Bangi

4 comments:

  1. semogo tabah Haji,
    cemano poie Zalfah tu
    kalau tak do sapo nak antar,
    telefon la insyaAllah kok sodar,
    buleh tolong antar kan...

    ReplyDelete
  2. Salam tn.Haji, apa khabar? Maaf ttinggal keretapi lak baca citer ni, errmm...nampaknya tak pulih spenuhnya yea..samola cik abg saya pun ada kena tahun 2008 tapi tak da wat operation pun tapi lately ni dia selalu ngadu sakit pinggang lak!

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum wbt Faridah...Suruh dia keluarkan batu hikmat tu nanti akan menyebabkan kerosakan kpd buah pinggang kita.

    ReplyDelete