Monday, June 28, 2010

HARI PENDAFTARAN SYAMIMI DI UiTM, SEGAMAT, JOHOR – 26/06/2010







Semua telah bangun awal dan lebihkurang jam 7.10 pagi, kami sekeluarga telah berangkat menuju ke UiTM dan dalam perjalanan, kami singgah di gerai makan berdekatan dengan laluan keretapi.

Rupanya ramai penginap hotel yang breakfast disini. Setelah breakfast yang ringkas kerana saya tahu anak2 saya hanya akan makan breakfast betul2 dalam jam 10.00 pagi, kami menuju ke UiTM dan kami lihat banyak kenderaan menuju ke sana..maklumlah untuk menghantar pelajar2 baru.

Dalam perjalanan ada juga Syamimi berkata...”Tempat ni memang betul dalam hutan”. ”Eloklah tu sebab boleh belajar ditempat yang tenang” jawab saya.

Setibanya di pintu masuk kenderaan dibahagikan kepada 2 lorong...dan sesampai di Balai Pengawal, petugas bertanyakan pelajar lelaki atau wanita lalu beliau memberikan slip kediaman kolej dan Syamimi akan ke Kolej Kediaman Sang Buana.
Kita boleh dapati ramai ahli2 keluarga bersama-sama menghantar anak-anak mereka untuk mendaftar.

Dikolej tersebut, pendaftaran untuk kediaman bermula dan ia mengambil masa yang amat singkat. Tahniah kepada petugas2 yang berkhidmat pada pagi itu dan Syamaimi telah ditempatkan di Bilik 321C....aduuus..tingkat 3. Mengah juga saya membawa beg besar yang saya jangkakan beratnya lebihkurang 3 kilo.

Setelah selesai menempatkan barang2 dan beliau berkenalan dengan room mate nya yang juga dari Selangor...dari Desa Pinggiran Putra, kami pulang kembali ke hotel tetapi kami sempat untuk melihat kampus...luas dan saya kira menarik.

Kami check out dari hotel jam lebihkurang 11.45 tengahari dan terus menghantar Syamimi ke kolejnya.

Semasa meninggalkan beliau....saya bergurau dengannya, ”Tak nangis ke...?” tiba2 Syamimi menitikkkan airmatanya begitu juga ibunya....tak sangka gurauan saya menyebabkabkan beliau sebak. Memang saya akui kita 5 beranak tak pernak berpisah tetapi pada hari ini bermulah satu episod yang baru bagi keluarga kami.

Walau bagaimanapun..tahniah Syamimi, terasa macam tidak percaya masa berlalu begitu pantas dimana 18 tahun lalu Syamimi dilahirkan dan sekarang beliau akan berjauhan dengan keluarga.....tetapi tak apa asal beliau mahu belajar....ada yang lebih jauh, keluar negara????

Kami sekeluarga mendoakan Syamimi agar tekun belajar dan belajar dengan cemerlang, rajin solat dan mengingatNya, sihat sentiasa, dapat ilmu yang bermenafaat dan bersyukurlah kerana semua ini adalah anugaerah dari Allah swt dan RasulNya.

No comments:

Post a Comment