Monday, September 7, 2009

Pengalaman Haji 2008 / 1429 Hijrah - Mekah (2)

Bergambar membelakangkan Hotel Ufuk Fateh 2
Lorong ke dari Hotel ke Masjid














PERJALANAN DARI KLIA KE JEDDAH

Semasa pesawat akan melintasi satu kawasan iaitu tempat miqat (Qanulmanazil), jemaah dikejutkan oleh Ustaz Halim untuk berniat samada berniat Umrah atau Haji. Bagi saya dan isteri serta beberapa orang yg melakukan Haji Ifrad, kami berniat Haji. Penerbangan mengambil masa lebih kurang 7 jam.

Ketibaan pesawat KT 71 di Jeddah pada Asar dan setibanya, semua jemaah sekali lagi terpaksa mencari bagasi masing2 dan beratur dibahagian Imigresen Arab Saudi. Semasa beratur inilah bermulanya cabaran menunaikan Haji, kali ini banyak kaunter yg dibuka yg membuatkan penantian disini tidak lama. Satu persatu jemaah terpaksa melalui pintu Imigresen ini. Setelah selesai, jemaah ditempatkan disatu kawasan menunggu di dalam kawasan airport tapi dibahagian luar sementara menunggu bas tiba untuk mebawa jemaah ke Mekah.
Setelah bas tiba bermulalah perjalanan ke Mekah yg lebihkurang jauhnya 95km dari airport. Perjalanan diketuai oleh ketua rombongan yg dipimpin oleh Ustaz Abdul Halim Abdullah dari syarikat Mitra Kembara dan pembantunya saudara Z. Perjalanan biasa yg mengambil masa lebih kurang 1.5 jam telah mengambil masa yg agak lama kerana banyaknya jumlah kenderaan yg menuju ke Kota Suci Mekah dan beberapa kali bas yg kami naiki terpaksa pergi kekawasan yg bas diperiksa oleh pihak berwajib dan kesempatan ini diambil oleh pihak berwajib untuk menyampaikan sedekah mereka yg berbentuk makanan, buah tamar, nasi dan lauk yg memenuhi beg dan bas kita.

Alhamdulillah jemaah sampai di Kota Suci Mekah diwaktu malam dan bas dipandu di tempat penginapan jemaah Mitra Kembara di Hotel Ufuk Al Fateh 2 iaitu lebihkurang 200 meter jaraknya dari Masjidil Haram. Amat berbeza pemandangan di Kota Suci Mekah yg pernah saya kunjungi pada tahun 2005 dan 2003.

Setelah menurunkan barangan bagasi dan dibahagi2kan bilik masing2, jemaah menghadirkan diri untuk makan malam di dewan makan yg disediakan.

Beberapa ketika setelah semuanya telah bersedia dan berehat, kesemua jemaah dibawa dan diberikan panduan oleh Ustaz Halim untuk pergi ke Masjidil Haram untuk mengerjakan Tawaf selamat datang dan Umrah bagi mereka yg mengerjakan Haji Tamatuk. Saya masih ingat lagi, jemaah dibawa masuk melalui Pintu 88 oleh Ustaz Halim. Kamera atau tel bimbit berkamera boleh dibawa masuk tetapi mestilah disurukkan didalam beg galas.

Setelah mengerjakan saie dan bergunting maka mana2 jemaah yg mengerjakan Haji Tamatuk maka mereka telah bebas dari larangan2. Walaubagaimanapun saya dan isteri dan beberapa jemaah yg lain masih mengenakan ihram sepanjang masa.

Dalam perjalanan balik ke Hotel, pengalaman jemaah2 dimana selipar yg diletakkan ditempatnya ada yg tidak dijumpai dan terpaksalah beberapa orng jemaah berjalan kaki balik ke hotel. Inilah dugaan yg pertama sesampainya di tanah suci Mekah

No comments:

Post a Comment