Monday, September 7, 2009

Pengalaman Haji 2008 / 1429 Hijrah - Mekah (3)


















AKTIVITI2 SEMASA DIMEKAH

Aktiviti ketika berada di Kota Suci Mekah tidak lain dari mengerjakan solat di Masjidil Haram. Setiap waktu saya dan isteri akan ke masjid berjalan kaki dari Hotel Ufuk Al Fateh 2 ke masjid. Kebiasaannya selepas solat subuh, kembali ke hotel dan bersarapan. Selepas itu berehat hinggalah kewaktu solat dzuhur. Selesai solat dzuhur kembali semula ke hotel untuk makan tengahari. Kadang2 tercuit hati melihat siapakah antara jemaah yg sampai dulu di dewan makan selepas solat. Hmmm...mesti orang yg sama.
Perjalanan selepas solat dzuhur dari masjid ke hotel (200 meter) kadangkala mengambil masa yg lama terutamanya selepas solat Jumaat kerana semakin hari semakin ramai jemaah yg tiba dari seluruh pelusuk dunia. Bayangkanlah 4 juta jemaah berada di Kota Suci itu.
Keadaan amat berasak-asak hinggakan saya tidak terbayang akan berlaku jutaan manusia berasak-asak untuk menuju destinasi masing2. Ada satu ketika selepas solat Jumaat, saya terasa nyawa akan melayang memandangkan dihimpit oleh jemaah2 dari arah kiri dan kanan dan beberapa kali saya berpusing 360 darjah disebabkan asakan-asakan tersebut. Alhamdulillah ini adalah dugaan dan cabaran menunaikan Haji. Melewati lorong di Misfalah berdekatan dengan Hotel Hilton beberapa organisasi akan memberikan makanan percuma selepas solat subuh dan ratusan jemaah yg beratur untuk mendapatkan makanan.

Pada kebiasaannnya, saya dan isteri akan berikhtikaf di masjid dari asar hinggalah Isyak tetapi menjadi masalah kerana beberapa kali saya ingin membuang air kecil yg menyebabkan saya terpaksa berhimpit2 keluar untuk ke tandas dan semasa ingin masuk kembali kemasjid terpaksa saja solat di dataran luar memandangkan dalam masjid telah dipenuhi lautan manusia.

Setiap Jumaat, saya akan pergi ke masjid lebihkurang jam 9.45 pagi memandangkan sekiranya lambat, kita akan bersolat (rezeki masing2) diatas jalanraya dimana ini saya rasai semasa lambat pergi kemasjid di satu hari Jumaat. Ketika itu saya ke Masjid lebihkurang jm 11.30 pagi dan saya terpaksa membentangkan sejadah ditengah2 lautan manusia diatas jalanraya Jalan Ibrahim Khalili.

Terbayang sehingga kehari ini, jemaah2 yg datangnya dari benua Afrika atau yg berkulit hitam suka duduk diluar masjid, ditangga2, menghalang laluan dan selalunya adab mereka yg kasar akan membakar kesabaran jemaah2 yg lain dalam mengerjakan ibadah dan saya berasa kurang senang apabila mereka akan meletakkan selipar tanpa karung plastik ditempat2 yg kita akan sujud. Subhnalah...hanya kesabaran yg menjadi benteng kita.

Jemaah2 haji yg paling ramai datangnya dari Indonesia...satu sifat yg tidak saya sukai didalam masjid ialah mereka akan bersama-sama lelaki dan wanita (mungkin isteri) solat bersama2 sebelah menyebelah didalam saf2 lelaki yg menguji kesabaran jemaah2 lain yg inginkan kaum wanita solat dibelakang jemaah lelaki iaitu ditempat yg disediakan. Maka bertempiklah penguasa2 Masjidil Haram dan askar2 berbaju hijau menghalau mereka.
Allah swt itu Maha Kaya, dimana satu ketika memang didalam hati saya berdetik yg saya selalu marahkan jemaah2 yg berkulit hitam yg selalu kasar peradapan mereka tetapi pada suatu hari saya tengah tercari2 utk solat maghrib atau Isyak (tak pasti)dihadapan Kaabah, saya hampir putus asa kerana tiada ruang untuk menyelitkan diri ditengah2 jutaan manusia. Namun Allah swt hendak menyangkal detik marah saya kepada insan2 berkulit hitam ini. Apa yg berlaku adalah dalam tercari2 ruang untuk solat, saya dilambai oleh seorang jemaah berkulit hitam agar solat disedikit ruang disebelahnya. Maha Suci Allah, dipertunjukkanNya adalah tidak adil kita menyatakan setiap jemaah berkulit hitam itu tidak beradab. Saya termenung seketika...salah apa yg saya fikirkan selama ini maka Allah tunjukkan kesilapan yg ada difikirn saya itu.

Oleh kerana hari wukuf hanya beberapa hari saja, Ustaz Halim menasihatkan para jemaah agar tidak mengerjakan umrah untuk menjaga kesihatan agar dapat memberikan penumpuan terhadap rukun Haji.

Pada sebelah malamnya pula aktiviti jemaah Mitra Kembara dipenuhi dengan kuliah yg disampaikan sendiri oleh Ustaz Halim dengan diiringi sebelumnya bacaan Al Matsurat.
Alhamdulillah aktiviti jemaah yg mengikuti syarikat Mitra Kembara yg dpimpin oleh Ustaz Halim penuh dan disini saya ingin mengulangi apa yg saya nyatakan pada awalnya iaitu persiapan spiritual iaitu suka menghadiri majlis2 ilmu itu penting. Sekiranya hati kita masih lagi belum dapat hadir dimajlis2 sebegini, kita akan berasa susah dan janggal untuk menghadirkan diri kita dimajlis2 ini di Tanah Suci. Malangnya kita akan menghabiskan masa kita duduk saja dibilik atau pergi shopping bersama rakan2 yg lain.

Di Hotel ini kita bersama2 dengan jemaah2 dari Pakistan (UK) yg sama2 menginap disini.


Selang beberapa hari mendatangi masjid, ujian Allah datang lagi kerana batuk mulai hadir, demam menjelma kerana habuk dan kadang2 terlalu lama duduk bersila menyebabkan urat2 mulai tegang. Saya tidak ke Masjid beberapa hari. Walaubagaimanapun hanya Allah tempat memohon pertolongan dan saya pergi berjumpa doktor di Hotel dimana petugas TH bertugas. Hotel dimana petugas TH berada hanya 30 meter dari hotel kami dan disitulah ada petugas TH yg menyediakan perkhidmatan perubatan dan pengeluaran wang TH. Ia terletak di Jalan Ibrahim Khalili.

Di bilik saya menginap terdapatnya rakan sebilik Dr Hj Rosmaini, Hj Fuad (Allahyarham), Hj Hashim dan Hj Nisa. Alhamdulillah mereka adalah dari kalangan orang2 yg baik2 belaka terutamanya Hj Fuad yg sering membantu jemaah lain yg hilang dll. Beliau juga seorang photographer yg baik. Didalam bilik selalunya tidur kami diganggu oleh bunyi batuk saya dan dentuman batuk beliau. Allah menyayangi beliau apabila beliau meninggal dunia seminggu sekembalinya dari menunaikan Haji. Moga Allah menempatkan beliau dikalangan mereka yang beriman. Amin.

Malam2 di Mekah jemaah2 tidak akan lekang dari haluar telinga kita dengan bunyi hon-hon kenderaan yg tidak tahu bila padamnya kerana masyarakat Arab suka membunyikan hon kenderaan mereka.

No comments:

Post a Comment