Wednesday, September 9, 2009

Pengalaman Haji 2008 / 1429 Hijrah - Madinah (9)



















































































































AKTIVITI2 DI MADINAH AL MUNAWARAH
Saya tak berapa ingat tarikh yg jemaah Mitra Kembara berangkat ke Madinah.
Walaubagaimanapun, saya masih ingat perjalanan dari Mekah ke Madinah bemula dari malam hari dan selamat tiba di Madinah Al Munawarah pada pagi sebelum waktu Subuh.

Kota Madinah teramat sedikit berbeza kerana mulai terasa kedinginan pagi dan hotel kami tersergam indah betul2 dibelakang kawasan Masjid Nabawi. Terdapat sedikit kesilapan teknikal kerana sepatutnya kami menginap di Hotel Movenpick. Rezeki masing2 dan hotel tempat kami menginap berada diatas kompleks beli belah Bin Dawood.

Sepanjang di Madinah, perkara yg mencuit hati kecil ini adalah setiap waktu terpaksa menaiki anak tangga ke tingkat 6, bilik kami dan menaiki 2 tingkat lagi ditingkat 8 untuk kedewan makan dan tempat kuliah agama. Ini memandangkan kerana semua lif dipenuhi oleh jemaah Indonesia yg sudah awal2 beratur.
Cuaca di Madinah adalah sejuk dimana saya terpaksa mengenakan 2 lapis baju apabila ada lawatan dan saya jangkakan suhunya adalah lebihkurang 14 - 16 darjah Celsius dan lebih sejuk lagi kadang2 apabila angin sepoi2 bertiup.

Di Madinah, akktiviti2 yg disediakan adalah untuk dapat bersolat berjemaah 40 waktu (Alhamdulillah terlaksana), setiap pagi ke Masjid Quba utk solat sunat 2 rakaat, kuliah2 oleh Ustaz Halim hampir setiap hari, siri2 lawatan ke Bukit Uhud, Masjid 7, tempat2 bersejarah, melawat masjid2 sekitar Madinah, perkuburan Baqi, kawasan perkelahan orang2 Arab, kawasan magnet, membeli belah di pasar kurma, melawat ladang kurma dan banyak lagi siri2 lawatan yg kadang2 saya tidak ikut serta.

Itulah kelebihan mengikuti rombongan Ustaz Halim

No comments:

Post a Comment